Skip to main content

Blij met B Corp: een bewuste keuze

Wouter Friso | B Corp | 3 minuten lezen
Sinds kort is Today officieel een B Corp. Dat verandert niks aan hoe we werken, maar maakt vooral duidelijk waar we voor staan: maatschappelijke impact realiseren en merken creëren die klaar zijn voor de toekomst.

Elke dag het beste werk maken voor onze klanten én voor de wereld en maatschappij. Als ontwerpers willen we laten zien hoe design bijdraagt aan belangrijke maatschappelijke thema’s. Want een bureau van nu, creëert niet alleen fantastische communicatie en identiteiten met een strak design. Een bureau van nu komt ook met oplossingen die de wereld een beetje mooier maken.

Positieve impact vinden we net zo belangrijk als winst. Een bewuste keuze, die ons kort geleden de officiële, internationale certificering B Corp opleverde. En daar zijn we ontzettend trots op. Niet alleen omdat het een erkenning is voor al ons bright werk, maar ook omdat de B Corp-titel perfect past bij onze ambities: open samenwerken met onze klanten, partners en het team om écht impact te realiseren in de wereld.

Hoe maken wij positieve impact?

Interne impact

  • We lunchen 100% vegetarisch met gezonde producten en zoveel mogelijk lokaal.
  • Als designpartner van Gemeente Amsterdam hebben we een ‘social return deal’: we geven jaarlijks zo’n € 2.500 van onze omzet terug aan verschillende sociale, duurzame en maatschappelijke initiatieven in onze hoofdstad.
  • Werkgeluk staat bij Today hoog op de agenda: dit stimuleren we met zo’n 25 programma’s, waaronder workshops, massages en kennissessies.

Impact via onze opdrachtgevers

  • We helpen Ojah met hun branding om internationaal te werken aan de plantaardige revolutie.
  • Als designpartner van Milence ondersteunen we in hun missie om de transitie naar emissievrije bedrijfsvoertuigen in Europa te versnellen.
  • Voor SOS kinderdorpen verzorgen we 2x per jaar het SOS Magazine voor een gereduceerd ngo-tarief.
  • Als bureau steunen we jaarlijks een mooi, goed doel. In 2023 doneerden we
    €2.500 aan The Present Movement, dat zich, samen met ondernemers, inzet voor het welzijn van vluchtelingen en statushouders.
  • Vol energie ontwikkelden we een campagne voor Give me 5, een initiatief waarbij hotels 5 kamers (of 1% van hun totaal aantal plekken) beschikbaar stellen voor economisch dakloze mensen.
  • Met de herpositionering van Lot of Happiness kunnen zij nog meer impact maken met hun goede doelen loterij.
Deze link opent in een nieuwe tab Lees meer in ons sociaal jaarverslag 2023
Als Brand Designer werk ik het liefst voor merken die streven naar een positieve impact op de wereld. De B Corp certificering geeft ons toegang tot een community van bedrijven die hierin samenwerken.
Melina de Cock - Brand Designer + B Corp teamlid | TODAY

Wat is een B Corp precies?

B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. Het is een netwerk van bedrijven dat zich gezamenlijk wil inzetten om een inclusieve, duurzame en regeneratieve economie op te bouwen: business as a force for good. Met het B Corp certificaat tonen bedrijven aan dat ze voldoen aan de hoogste standaarden in duurzaamheid, ethiek, transparantie en verantwoordingsplicht.

Gecertificeerde B Corps lopen voorop in een wereldwijde beweging voor positieve verandering. Ze voldoen aan strikte normen voor sociale, ecologische prestaties en transparantie. Met bijna 7.600 bedrijven wereldwijd en ruim 240 in Nederland zet de B Corp-beweging zich in voor concrete acties ter ondersteuning van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Bedrijven zoals Patagonia, Triodos en Tony Chocolonely zijn bekende B Corps.

Hoe word je dat dan?

B Corp wordt je niet zomaar. Om de B Corp-certificering te behalen moeten bedrijven een uitgebreide evaluatie doorlopen die bekend staat als de Business Impact Assessment (BIA). Het bedrijf wordt daarmee zorgvuldig doorgelicht op vijf vlakken: Bestuur, Klanten, Medewerkers, Milieu en Maatschappij. In de daarop volgende verificatiefase controleert B Corp feitelijke onderbouwing die het bedrijf aanlevert. Een interessant proces met waardevolle inzichten in wat je al goed doet en waar je nog kan verbeteren.

Een B Corp certificering is een doorlopend proces. Alleen bedrijven die meer dan 80 punten (van de 200) scoren en aan de richtlijnen voldoen, ontvangen officiële erkenning. Op basis van dit assessment krijg je een overkoepelende score die openbaar wordt gemaakt. Zo weet iedereen hoe goed je het echt doet en waar het beter kan. Om het certificaat te behouden, wordt je bedrijf elke drie jaar opnieuw beoordeeld. Een ware stok achter de deur om echt positieve verandering teweeg te brengen.

Om context te geven: Patagonia, de aanjager van de B-Corp beweging, heeft 166 punten, terwijl Tony’s Chocolonely met 125 en WeTransfer op 80,4 punten zit.

Op onze impactscore van 101,5 punten zijn we hartstikke trots! Bekijk hier onze score.

B Corp score 2023

Business as a force for good

We zijn meer dan trots op deze certificering, maar we zien ook ruimte voor verbetering. Dat inzicht geeft ons richting om verder te groeien en de impact van TODAY te blijven verbeteren.

We helpen graag andere organisaties om ook B Corp te worden. Op deze manier wordt de B Corp beweging groter en kunnen we samen impact maken.

4 redenen waarom ook jij een B Corp wilt worden

  1. Met een B Corp certificaat kun je laten zien dat je serieus bent over het maken van positieve impact op de mens, samenleving en het milieu.
  2. B Corps moeten voldoen aan strenge normen voor transparantie en verantwoording. Dat wekt vertrouwen bij klanten, investeerders en andere belanghebbenden.
  3. Als onderdeel van de B Corp-gemeenschap heb je toegang tot een wereldwijd netwerk van gelijkgestemde bedrijven die samen streven naar hogere standaarden op het gebied van sociale en ecologische prestaties.
  4. Als B Corp laat je zien dat je niet alleen winst nastreeft, maar ook een sociale missie hebt. Dat trekt talenten aan die willen werken voor een bedrijf dat zijn interne zaken goed op orde heeft. En dat worden er steeds meer.
Heb je vragen over B Corp of het assessment? Neem dan contact op met Wouter door te mailen naar wouter@today.nl
nl en