Strategie, merkidentiteit & design

Gedreven smaakmakers

De opdracht

Albron is het grootste allround foodservicebedrijf van Nederland. Actief in verschillende markten, zoals zorg, catering en horeca, en voor merken en bedrijven als Starbucks, Center Parcs en de Keukenhof. In 2025 wil Albron dagelijks 250.000 gasten laten genieten van lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten en drinken. Omdat de wereld waarin Albron opereert snel verandert, was het tijd voor een nieuwe koers en merkessentie. Dat werd: ‘Gedreven smaakmakers’. Albron vroeg Today om de merkstrategie, identiteit en het design hierop aan te laten sluiten.

Wat hebben wij gedaan?
  • Strategie
    Merkkompas, tone of voice
  • Design
    Merkidentiteit, brand manual, webdesign, communicatie uitingen

Een sterk woordmerk

Albron is dé gedreven smaakmaker en speelt een gidsende rol in de sector. Gezonde voeding voor iedereen toegankelijk maken en mensen in beweging brengen, dat is waar het bedrijf voor gaat. Albron wil iedereen laten proeven hoe lekker bewust genieten en werkt samen met producenten en leveranciers die een stapje extra willen zetten voor mens en planeet. Het logo van Albron is optimistisch en sluit aan op die beweging. Een woordmerk dat ontstaan is vanuit het font ‘Neulis Alt’, wat ook de huisstijlletter is.

Vloeiende lijnen

Als er íets is wat ons dagelijks bezighoudt, dan is het wel eten en drinken. Daarom hebben we gekozen voor een abstracte lijnenspel in de beeldtaal. Het laat de verbinding tussen mens en gezond eten zien, maar staat ook voor de gidsende rol van Albron. Het lijnenspel namen we ook mee in fotografie en valt ook in volvlak toe te passen. De vlakken vloeien in elkaar over en worden zo smaakvol en dynamisch.

Beeldtaal in beweging

Met unieke catering- en horecaconcepten zet Albron mensen in beweging. Die beweging komt terug in een grafische beeldtaal die organisch, vriendelijk en speels is. We combineren die grafische elementen met authentieke fotografie van medewerkers en gerechten.

Gedrevenheid is eindeloos

Een expressieve en intuïtieve vormentaal die uniek in te zetten is. Gedreven door smaak met een heldere kijk op gezond en aantrekkelijk eten. Toegankelijk voor iedereen.

Werken bij Albron

Om dagelijks de vele tienduizenden gasten goed te kunnen blijven bedienen, zijn gedreven medewerkers nodig. Albron werft die met de website Werken bij Albron. Today verzorgde het design.

Jan Willem Hilbron | Directeur Horeca & Hospitality

“Today heeft ons verrast met een vernieuwende benadering gebracht op een persoonlijke wijze. De menselijke maat is voor Albron erg belangrijk maar ook de beste kwaliteit. Beide aspecten vonden we bij Today tegen de juiste voorwaarden"