Positionering, rebranding en campagne

Ontdekken en beleven centraal

De opdracht

In het Spoorwegmuseum ontdek je hoe de trein de wereld heeft veranderd. Het laat zien hoe de spoorwegen en de samenleving verbonden zijn. Om alle verhalen krachtiger en eenduidiger te communiceren, hielpen wij met een aangescherpte positionering en merkidentiteit. Een rebranding die beter aansluit bij de behoefte van vandaag.

Wat hebben wij gedaan?
  • Strategie
    Merkverhaal, positionering, pay-off
  • Design
    Merkidentiteit, brand manual, communicatie uitingen
  • Activatie
    Online & offline campagne middelen

Ontdekken in de beeldtaal

‘Het Spoorwegmuseum is het station waar je ontdekt.’ Deze nieuwe belofte vormde de basis voor de visuele merkidentiteit, waarbij ontdekken de merkessentie vormt. Visueel hebben wij dit doorvertaald naar een letterlijke opening naar de spoorwegbeleving. Deze halfronde vorm komt ook terug als beeldmerk in het logo van het Spoorwegmuseum en dient als basis voor herkenning in de beeldtaal.

Restyling van logo

Het logo is een evolutie op het voormalige logo, dat niet meer voldoende leesbaar en bruikbaar was voor alle online toepassingen. Met een krachtige en sierlijke letter is het woordmerk getypografeerd. Het beeldmerk is een ‘smile’ die bestaat uit twee spoorlijnen.

 

Groen als de treinen

Veel treinen die in het Spoorwegmuseum te vinden zijn, zijn groen van kleur. Daarom kozen we ervoor om deze als primaire kleur in te zetten voor corporate middelen zoals stationary, powerpoint presentaties en zakelijke communicatie. Daarnaast zijn er nog vijf andere kleuren om voldoende contrast op te zoeken voor communicatie rondom events.

Eén lijn in beleving

In de vormentaal van het Spoorwegmuseum staat een dubbel lijnenspel centraal. De dubbele lijnen visualiseren de spoorbanen en komen in verschillende gedaantes terug in de corporate communicatiemiddelen. Voor events gebruiken we waar mogelijk een tunnelvorm, die werkt als kadering binnen het canvas. Door die herkenbare lijnen ontstaat er een consistente merkbeleving voor alle communicatiemiddelen, voor events en tentoonstellingen.

Visuele taal voor een duidelijk verhaal

Het Spoorwegmuseum vertelt verhalen over treinen van toen en nu. Today heeft een herkenbare, visuele taal ontwikkeld om dat op een mooie, consistente manier te doen. Ook online. De taal is makkelijk in te zetten op social media, waar het aspect ‘ontdekken’ meer lading krijgt. Op de nieuwe website komt alles samen, wat zorgt voor een mooie en consistente merkbeleving.

De smaken van het spoor

Eten en drinken in de trein heeft een lange geschiedenis. Denk aan luxe restauratierijtuigen van vroeger, maar ook aan de lauwe kroketjes uit de muur. Voor de tentoonstelling ‘Tosti’s Truffels Treinen’ ontwikkelden we een complete campagne. Dit deden we door de smaken van het spoor een gezicht te geven. De karakters die Today ontwikkelde, zag je overal terug in de tentoonstelling. Zowel in het museum als online.

Marleen Schlichting | Marketing Spoorwegmuseum

"We waren op zoek naar een bureau dat ons kon helpen met het aanscherpen en optimaliseren van de bestaande huisstijl. Eén van de focuspunten was het samenbrengen van de zeer diverse campagne uitingen van onze evenementen. Today heeft ons overtuigd de opdracht uit te breiden en het grootser aan te pakken. Samen hebben we een merkstrategie traject doorlopen waaruit een nieuwe visuele identiteit is ontstaan. Een inspirerend en ontzettend leuk project om samen te aan te gaan."