Spring naar de hoofdinhoud

Week van het geld campagne

Wijzer in Geldzaken
Services
  • Campagne concept
  • Campagne middelen
  • Animatie
  • 3D
  • Design
  • AI

Ieder jaar organiseert Wijzer in geldzaken de Week van het geld. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil Wijzer in geldzaken jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. Rondom het centrale thema ‘Hoe blijf jij je geld de baas?’ ontwikkelden we een breed inzetbare campagne. Middels een complete familie aan ‘geldbaasjes’ die zelfvertrouwen en controle uitstralen, om daarmee de campagne en het lesmateriaal voor scholen kracht bij te zetten.

De uitdaging

De Week van het geld is een belangrijke aanjager om leerkrachten, docenten en scholen te motiveren om laagdrempelig aan de slag te gaan met de financiële vaardigheden bij jongeren. Om die reden moest de campagnestijl zowel inzetbaar zijn in de communicatie richting scholen om mee te doen, maar ook bruikbaar zijn in lesmateriaal zelf. Geschikt voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO.

Onze rol

We begonnen met het ontwikkelen van het concept voor de mascotte. Ons doel was het creëren van een reeks karakters die echte ‘geldbaasjes’ belichamen en zelfvertrouwen uitstralen. Maar ook nauw aansluiten bij de cultuur en belevingswereld van jongeren. Door gebruik te maken van AI onderzochten we een breed scala aan prototype mascottes. Uiteindelijk resulteerde dit in een veelzijdige serie die afgestemd is op diverse doelgroepen en thematieken.

Themapakketten op maat

Tientallen gemeenten en ruim 6.000 scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo zetten zich tijdens deze landelijke themaweek in om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld. Met speciale themapakketten voor het basisonderwijs, VO en MBO wordt er op een interactieve manier aandacht gegeven aan financiële vaardigheden.

Geldbaasjes

We wilden een serie karakters ontwikkelen die staan voor echte ‘geldbaasjes’ en aansluiten bij de jongerencultuur. We gebruikte AI-tools om tal van prototypes te onderzoeken. De hoofdmascotte is volledig in 3D ontwikkeld en ingezet voor al het lesmateriaal. Het eindresultaat is een complete serie geworden die aansluit op alle verschillende doelgroepen in het onderwijs en bijbehorende thema’s zoals influencers, crypto, games en geldcriminaliteit.

Week van het Geld Awards

Koningin Máxima reikte in de Beurs van Berlage de Week van het geld Awards uit als erevoorzitter. De scholieren wonnen de prijzen voor een door hen bedachte jongerencampagne over goed omgaan met geld. Als jurylid was Bob Derksen van Today aanwezig om de campagne voorstellen te beoordelen samen met minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten.

"Met Today zochten we een visuele lijn die zowel kinderen, jongvolwassenen als docenten aanspreekt. De geldbaasjes – in de vorm van bobbleheads – bleken een geweldige vondst: tijdloos, divers en goed inzetbaar voor attractieve storytelling"
Fabiënne Rauwers | Senior communicatieadviseur van Wijzer in Geldzaken (Ministerie van Financiën)
nl en