Spring naar de hoofdinhoud

Kloppend hart van muziekmachines

Museum Speelklok
Services
  • Merkstrategie
  • Positionering
  • Merkidentiteit
  • Communicatiemiddelen
  • Campagne middelen
  • Brand manual
  • Webdesign
  • AI
  • Animatie

Er schuilt een fascinerende wereld in de historische muziekmachines van Museum Speelklok. Een wereld waarin er muziek in techniek zit. Uit een tijd van toen en nu. In alle soorten en maten. Hier ontdek je het ritme van muziek en mechaniek. Je kijkt je oren uit!

De uitdaging

Museum Speelklok worstelde met een verouderde merkidentiteit en website. Daarnaast zocht ze naar een manier om haar collectie met de buitenwereld te delen. De grote draaiorgels en machines die het museum tentoonstelt zijn alleen niet makkelijk op beeld te vangen. De herinrichting en uitbreiding van het museum was een mooi moment om ook de merkidentiteit op te frissen.

Onze rol

Today ontwikkelde samen met Museum Speelklok een sterke merkpositionering. De krachtige belofte en pay-off maken gelijk duidelijk waar het museum voor staat. Dit vertaalden we door naar een sterke identiteit. Fris, eigentijds en volop in beweging. De nieuwe stijl werd geïmplementeerd naar alle merkdragers, waaronder de nieuwe website als digitaal visitekaartje.

Ritmische beeldtaal

Het muzikale karakter van de collectie van Museum Speelklok is een belangrijk uitgangspunt geweest voor de visuele stijl. Zo visualiseert het logo ritme en beweging op treffende wijze. De beeldtaal is een abstracte vertaling van de drie mechanische technieken die in de museumstukken terugkomen. Deze weerspiegelt de wondere wereld van de muziekmachines, van toen en van nu.

Merkverhaal

Kijk daar speelt zich iets moois af. In Museum Speelklok klopt het hart van zelfspelende muziekmachines. Uit een tijd van toen en nu. In alle soorten en maten. Hier ontdek je het ritme van muziek en mechaniek. En zie je machines in beweging komen en echte muzikanten worden. Je kijkt je oren uit!

Een levende collectie met AI

We zijn volop bezig met het digitaliseren van een deel van de collectie. Dankzij de toepassing van gaussian splatting brengen we de muziekmachines tot leven. We trainen een AI-model met foto’s waardoor het in staat in om een 3D weergave te maken. Dit stelt ons in staat om de merkbeleving van het museum te versterken. 
Het was een inspirerend traject om met Today het nieuwe merkverhaal van Museum Speelklok te ontwikkelen. Ze hadden een scherp inzicht waar ons museum om draait en we waren in kundige handen tijdens het hele proces. De samenwerking verliep soepel, efficiënt en fijn. We zijn heel blij met het eindresultaat.
Akkie Groen | Hoofd marketing Museum Speelklok
nl en