Skip to main content

Merkontwikkeling in 3 stappen

Wouter Friso | Merkontwikkeling | 5 minuten lezen
Je bent er klaar voor. Jouw merk is het waard om te schitteren en tot ongekende hoogtes te stijgen. Wordt het een evolutie of een revolutie? Gaat het om een nieuw merk, of is er sprake van reeds opgebouwde merkwaarde? Wij helpen je om het merk te worden dat je morgen wilt zijn.

Bij Today zijn we elke dag bezig met branding. We hebben jarenlange ervaring in het ontwikkelen van sterke merken, die zich onderscheiden van de massa, consistent communiceren en perfect inspelen op de wensen en behoeftes van hun doelgroep. Of je nu een kleiner bedrijf of organisatie bent, of een grote internationale speler: goede branding zorgt voor focus, eenheid en eigenheid in je merk. Door dit consistent en consequent toe te passen weet jouw doelgroep je te vinden. Of dit nu consumenten, nieuwe medewerkers of bedrijven zijn.

3 stappen proces
Werken met Today is vooral samenwerken. Voordat we starten vragen we je om een kernteam samen te stellen met wie we het hele traject samenwerken. We doorlopen ons eigen 3-stappen proces waarin we succesvolle merken ontwikkelen. Hierin starten we altijd vanuit de inhoud: als je weet wie je wilt zijn, kun je bepalen hoe je er uitziet en je wilt gedragen. Door eerst de inhoud te bepalen, kun je daarna ook afgewogen keuzes maken op de rest van de branding.

Merkontwikkeling

Stap 1: Merkpositionering: bepalen wie je bent
Een (re)brandingstraject starten we met het definiëren van de inhoudelijke merkpositionering: wie wil je zijn en waar wil je staan als merk? Eerst interviewen we mensen uit de doelgroep(en) om inzichten te vergaderen, die we in strategische sessies verder uitdiepen. Ook bekijken we de buitenwereld (sector, trends, ontwikkelingen en concurrenten) en duiken we in de binnenwereld van het merk (DNA, waarden, mensen).

Kortgezegd is strategie niets anders dan keuzes maken. Door dit stapsgewijs te doen vullen we onze tool ‘het merkkompas’ in. Ons merkkompas bundelt op één A4 de belangrijkste bouwstenen van je merk, zoals: visie, missie, merkpersoonlijkheid, klantbehoefte, belofte en bewijsvoering. Dit vormt het vertrekpunt en toetsingskader voor de verdere ontwikkeling.

Stap 2: Merkidentiteit: bepalen hoe je er uit ziet
Nu we helder hebben wie je bent en wat je wilt zijn als merk, kunnen we bepalen wat een passende uitstraling is. Daarvoor maken we ontwerpschetsen, die we in een aantal stappen steeds verder optimaliseren tot één conceptontwerp. In elke stap leggen we de schetsen voor aan een klankbordgroep die bestaat uit de (uiteindelijke) doelgroep. Door stil te staan bij elke stap en je eigen perspectief te verbreden, maak je weloverwogen keuzes. Als het uiteindelijke conceptontwerp gekozen.

Stap 3: Merkimplementatie: het consistent communiceren van jouw identiteit
Tijd om je merk te implementeren naar alle communicatieniveaus. Denk hierbij aan de interne cultuur, arbeidsmarktcommunicatie en jullie producten en diensten. Al deze onderdelen vereisen hun eigen communicatiemiddelen: van campagnes, templates, tot stationery en uiteraard de website. Wij helpen je om op basis van prioriteit, budget en planning een implementatieplan op te zetten. Hierin opgenomen is ook de uitwerking van de nieuwe branding naar veelgebruikte communicatiemiddelen zoals Office templates. Naast de implementatie laten we je nadenken over hoe je het nieuwe merk aan de wereld gaat lanceren.

 

Stuur een mail met je vraag
Merkontwikkeling
“Today trok in alles samen met ons en onze studenten op. Dat zie je in het eindresultaat: een identiteit die echt van ons is.”
Lisanne Hoornweg | Hoofd Communicatie Grafisch Lyceum Utrecht
nl en