Webdesign en communicatie

DigiD website voor 13 miljoen gebruikers

De opdracht

Meer dan 13 miljoen Nederlanders maken gebruik van DigiD. Dankzij DigiD kun je overal makkelijk en veilig inloggen én blijven je persoonlijke gegevens goed beschermd. De oude website voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd en gaf onvoldoende mogelijkheden om gebruikers te ondersteunen in het gebruik van DigiD. Aan Today de vraag om een website te ontwikkelen met een duidelijke structuur en het merk te borgen in een brand manual.

Wat hebben wij gedaan?
  • Design
    UX design, lay-out, webdesign, brand manual

Structuur en overzicht

DigiD is volop in ontwikkeling. Zo zijn er steeds meer inlogmethodes die helder uitgelegd moeten worden: inloggen met de DigiD app, gebruikersnaam en wachtwoord of bijvoorbeeld met je rijbewijs. De website heeft als belangrijk doel om ondersteuning te bieden bij de verschillende taken van de gebruiker. Today hielp DigiD met de structuur, UX design, vormgeving en invulling van de website.

Laat zien wie je bent

Met DigiD laat je zien wie je bent. Deze gedachte is vastgelegd als communicatie concept van DigiD. De verschillende doelgroepen van DigiD zijn geportretteerd voor de nieuwe website. Van ouderen die hun pensioen regelen tot aan jongeren die zich inschrijven voor een studie. Deze dienen ter ondersteuning van de website, maar ook voor de overige communicatiemiddelen.

DigiD voor iedereen

De website is ontworpen vanuit een mobile first gedachte. Desondanks is er nog een grote groep mensen die overheidszaken op een desktop computer regelt. In het ontwerp en de bouw van de website is speciale aandacht voor ouderen, visueel beperkten, mensen met een migratie achtergrond en laaggeschoolden. Zodat ook deze groep mensen de website begrijpt en eenvoudig bij de juiste content komt. Dit gebeurt door middel van verschillende hulp tools en stappenplannen.

Nieuw uitgangspunt

Tot voor kort waren het logo en de oranje kleur de enige huisstijlelementen van DigiD. De frisse en open stijl van de nieuwe DigiD website is het uitgangspunt geworden voor de gehele huisstijl van DigiD. De website stijl is doorvertaald in diverse on- en offline communicatiemiddelen en uitgewerkt in een door ons alomvattende brandmanual waar iedereen binnen DigiD mee aan de slag kan.