Design

Nieuwe website DigiD voor 13 miljoen gebruikers

We begonnen 2019 met een uitdagende briefing: het redesign van DigiD, één van Nederlands bekendste websites. Bijna elke Nederlander heeft een DigiD, hiermee laat je zien wie je bent wanneer je op internet iets regelt. Of dat nou de overheid is, het onderwijs, de zorg of je pensioenfonds. Dankzij DigiD kun je overal makkelijk en veilig inloggen én blijven je persoonlijke gegevens goed beschermd. 

De oude DigiD website voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd en gaf onvoldoende mogelijkheden om gebruikers te ondersteunen in het gebruik van DigiD. In de loop der jaren is de informatie rondom DigiD flink gegroeid, maar het was onduidelijk geworden waar gebruikers deze informatie konden vinden. Aan Today de vraag om een website ontwikkelen met een duidelijke structuur en frisse vormgeving. Een toekomstbestendige website die zijn 13 miljoen gebruikers snel naar de juiste informatie leidt en zorgt voor minder vragen aan de helpdesk.

Een vernieuwde website

DigiD is volop in ontwikkeling. Zo zijn er steeds meer inlogmethodes die helder uitgelegd moeten worden: inloggen met de DigiD app, gebruikersnaam en wachtwoord of bijvoorbeeld met je rijbewijs. Al deze functionaliteit behoeven meer uitleg en ondersteuning voor de gebruiker. De website heeft als belangrijk doel om ondersteuning te bieden bij de verschillende taken van de gebruiker. Today hielp DigiD met de structuur, UX design, vormgeving en invulling van de website.

Mobile first

De website is ontworpen vanuit een mobile first gedachte. Desondanks is er nog een grote groep mensen die overheidszaken op een desktop computer regelt. In het ontwerp en de bouw van de website is speciale aandacht voor ouderen, visueel beperkten, mensen met een migratie achtergrond en laaggeschoolden. Zodat ook deze groep mensen de website begrijpt en eenvoudig bij de juiste content komt. De website bevat minder informatieve content, maar is juist bedoeld om mensen te helpen. Dit gebeurt door middel van verschillende hulp tools en stappenplannen. De website voldoet aan de web richtlijnen voor toegankelijkheidseisen.

Tot voor kort waren het logo en de oranje kleur de enige huisstijlelementen van DigiD. De frisse en open stijl van de nieuwe DigiD website is het uitgangspunt geworden voor de gehele huisstijl van DigiD. De website stijl is doorvertaald in diverse on- en offline communicatiemiddelen en uitgewerkt in een door ons alomvattende brandmanual waar iedereen binnen DigiD mee aan de slag kan. Hierover binnenkort meer!

 

Terug naar nieuwsoverzicht