Campagne

‘Hij of ik’ campagne Nationaal Militair Museum

Het Nationaal Militair Museum (NMM) is hét museum over de betekenis van de krijgsmacht voor Nederland in het heden, verleden en de toekomst. Today is sinds najaar 2019 designpartner van de Stichting Koninklijke Defensiemusea, waar ook het NMM in Soesterberg onder valt. Voor de grootste productie van het museum tot nu toe, de tentoonstelling ‘Hij of Ik’, hebben we het campagnebeeld ontwikkeld. Inmiddels overal zichtbaar in een landelijke online en offline mediacampagne.

In 2020 herdenken we het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden. We vieren dat we sindsdien weer in vrijheid leven, in het besef dat we samen verantwoordelijk zijn om vrijheid door te geven. Voor deze bevrijding is een bittere strijd gevoerd. In de langslopende tentoonstelling ooit in het Nationaal Militair Museum (1,5 jaar) beleef je de strijd door de ogen van twee militairen; een Canadees en een Duitser. ‘Hij of ik’ is rauw, schokkend en bovenal waargebeurd. Today is verantwoordelijk voor het ontwerp van het logo, campagnebeeld, campagnemiddelen en de animatie. 

Een Canadees en een Duitser
In de tentoonstelling staan twee persoonlijke verhalen centraal, van zowel een Canadese als een Duitse soldaat: Léo Major en Hans Kürten. De officiële opening gebeurde door de Commandant van de Strijdkrachten samen met de (klein)kinderen van beide soldaten. Na afloop ontmoetten zij elkaar voor het eerst, dit resulteerde in een emotionele omhelzing, waarna zij gezamenlijk de tentoonstelling bezochten.

Bijzondere topstukken
Het museum pakt groots uit en heeft een aantal bijzondere topstukken uit het buitenland overgebracht. In de tentoonstelling staat geallieerd en Duits materieel recht tegenover elkaar, welke direct of indirect bij de bevrijding van Nederland betrokken zijn geweest. Maar er zijn ook persoonlijke objecten te zien van de twee soldaten.

De tentoonstelling is te zien t/m 26 september 2021.