Campagne

Rauwe tentoonstelling ‘Hij of ik’in Nationaal Militair Museum

Dit jaar herdenken we de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden. We vieren dat we sindsdien weer in vrijheid leven. Voor deze bevrijding is een bittere strijd gevoerd. In ‘Hij of ik’, de langstlopende tentoonstelling ooit in het Nationaal Militair Museum (1,5 jaar), beleef je die strijd door de ogen van twee militairen: een Canadees en een Duitser. De tentoonstelling is rauw, schokkend en bovenal waargebeurd. Today, designpartner van de Stichting Koninklijke Defensiemusea, is verantwoordelijk voor het ontwerp van het logo, campagnebeeld, campagnemiddelen en de animatie, online en offline. 

Een Canadees en een Duitser
In de tentoonstelling staan twee persoonlijke verhalen centraal, van zowel een Canadese als een Duitse soldaat: Léo Major en Hans Kürten. De officiële opening gebeurde door de Commandant van de Strijdkrachten samen met de (klein)kinderen van beide soldaten. Na afloop ontmoetten zij elkaar voor het eerst, dit resulteerde in een emotionele omhelzing, waarna zij gezamenlijk de tentoonstelling bezochten.

Bijzondere topstukken
Het museum pakt groots uit en heeft een aantal bijzondere topstukken uit het buitenland overgebracht. In de tentoonstelling staat geallieerd en Duits materieel recht tegenover elkaar, welke direct of indirect bij de bevrijding van Nederland betrokken zijn geweest. Maar er zijn ook persoonlijke objecten te zien van de twee soldaten.

De tentoonstelling is te zien t/m 26 september 2021.