Interview 10 jaar Today

Van de oerknal naar een nieuw decennium

10jaar_Today_interview

10 jaar worden op 10/10/20 – een bijzondere mijlpaal. Een reis van volwassenwording en solide bouw aan een ambitieus creatief bureau. Vorig jaar oktober werden relaties al uitgenodigd deze 10e van de 10e vrij te houden voor een groots feest. Maar corona dwingt tot bescheidenheid. Reden voor feest is er echter wel volop: genoeg mooie momenten om bij stil te staan. In gesprek met partners Robbert Smit, Bob Derksen en Wouter Friso over het ontstaan, de groei en de ambities voor het komende decennium. 

Ze zijn helemaal in hun element in de Werkspoor Kathedraal, waar Today afgelopen jaar het kantoor naar toe verhuisden. De muziek schalt door de ruimte en er heerst een plezierige vibe. Hier wordt gewerkt, maar wel met een ontspannen en vriendelijke ondertoon. Precies zoals de drie partners het graag zien.

 

Interview_partners-Today

Bob en Robbert, jullie studeerden samen in Den Bosch, woonden in hetzelfde studentenhuis. Today was jullie ultieme droom?
Robbert: “We wilden samen een bureau opbouwen, we hadden de enorme drive om zaken anders te doen. Een klassieke jongensdroom, die in 2010 met Today werkelijkheid werd. Maar de droom bleek daar niet te stoppen. We zijn inmiddels al ver voorbij de ambitie die we in Den Bosch hadden. Zover durfden we toen niet eens te kijken.”

Bob: “De stap naar een eigen bureau hebben we pas gezet nadat we eerst elk ons eigen pad zijn gegaan en los van elkaar veel ervaring op hadden gebouwd. Ik bij verschillende kleine en grote ontwerpbureaus en Robbert in een creatief collectief. Die was al ondernemer direct vanaf de academie. In 2008 kwamen onze wegen weer samen, en in 2010 durfden we Today in de wereld te zetten.”

Today had in het eerste jaar al grote klanten, zoals Tom Tom, Economische Zaken, Schouten & Nelissen en DTG. En groeide snel door, met onder meer RIVM en TerraSana. Toen stapte Wouter in.
Bob: “Ik kende Wouter toevallig via het golfsurfen. Hij werkte bij TBWA en zag ons steeds mooiere en interessantere dingen doen. Dat leek hem ook wel wat. Toen hij later freelance werkte hebben we samen de rebranding van TerraSana gedaan. 500 producten gerestyled, dan leer je elkaar goed kennen”

Wouter: “Na die klus ging ik op wereldreis. Toen ik terugkwam, stond ik direct weer bij Today op de stoep. Ik kon niet wachten om partner te worden. Dat was in 2017.”

En nu zijn jullie een soort drie-eenheid Hoe werkt dat, vullen jullie elkaar goed aan?
Wouter: “We gaan goed samen, maar natuurlijk hebben we ook elk onze eigen kracht. Robbert is bijvoorbeeld de man die naast inhoud vooral de mensen mee wil nemen, de wereld wil verbeteren en altijd creatieve energie inbrengt. Bob is de gedreven creatief van ons trio, conceptueel sterk en wil tot het uiterste daarin gaan.”

Robbert: “Inderdaad, Bob geniet echt van goed design. Het liefst vernieuwend, maar altijd doordacht, waarbij een snaar wordt geraakt binnen een bepaalde tijdsgeest. Dat is ook de creatieve kern van Today. Wouter is dan weer ons gaspedaal, de meest analytische die altijd kansen ziet, maar tegelijk ook goed op het commerciële deel let. Bovenal zijn we alle drie echte creatieven, met hart voor de zaak en het team.”

Kijkend naar Today, waar staan jullie nu?
Bob: “We zijn volwassen geworden op strategie en creativiteit en doorgegroeid van middelen maken naar een branding design agency. Dat wil zeggen dat we niet alleen merken creëren, maar ook helpen bij het onderhouden en doorontwikkelen van merken. Ervoor zorgen dat branding niet een eenmalige exercitie is, maar een continu proces. Je hebt een supermooi merk én nu? Bij die inhoudelijke groei zijn we ook in aantal mensen gegroeid. Toch zijn we met zo’n 14 mensen gelukkig nog steeds compact.”

Robbert: “Die compactheid van een middelgroot bureau past perfect bij de markt van nu. Er is een grote instroom van marcom talent aan klantzijde. Professionals die de weg weten te vinden in de creatieve sector, en in staat zijn zelf een ecosysteem van bureaus op te bouwen waar ze expertise en creativiteit halen. Daarmee worden ze onafhankelijker van de grote (netwerk)bureaus. Wat kansen biedt voor bureaus zoals wij, die groot genoeg zijn om complexe brandingtrajecten aan te kunnen. Die nieuwe marcommers sluiten goed aan bij onze DNA, service, snelheid en wendbaarheid. Een bureau met grote ambities, en toch korte lijnen met veel persoonlijk contact.”

 

Today is groter geworden. Maar jullie zeggen zelf niet verder te willen groeien dan 20 creatieven.
Wouter: “Dat getal van 20 is omdat we zelf ervaring hebben bij grotere bureaus. We vinden het belangrijk dat onze identiteit blijft kloppen. Voorop staat dat het creatief team alle ruimte moet houden om de beste dingen te maken. Onze rol als directie is het om te coachen, te inspireren en te verdiepen. Onze creatieve achtergrond maakt ons hierin geloofwaardig. De ruimte voor het team scheppen we ook met de twee projectmanagers die de hete kolen uit het vuur halen en uiteraard de planning bewaken. De opdrachtgevers kennen iedereen in het team. Want dat past juist 100% bij Today.”

10 jaar, wat meer grijze haren en medewerkers die graag bij Today blijven. Hoe hou je de vlam brandend?
Bob: “We gaan lange relaties aan met klanten en medewerkers. Maar de prik is er zeker nog niet vanaf. In tegendeel. Er is balans in het team én in onze klantenportfolio. We werken voor grote commerciële merken, overheid en kleine organisaties. Bij die laatste kunnen we vaak nog meer de creatieve grenzen opzoeken. We willen de reis naar de toekomst aangaan met nog meer mooie namen, ook internationaal. We blijven ontdekken.”

Robbert: “Grote corporates zijn vaak meer afgebakend in huisstijl en maken sneller politieke keuzes. De uitdaging is dan binnen de kaders een goede uitwerking te maken en complexe inhoud te kraken. Bij startups geef je misschien wat toe op geld, maar daar krijg je meer creatieve vrijheid en credits voor terug. Beide soorten klanten hebben we nodig en maken Today Today.”

Wouter: “Er zit absoluut volop energie in het team. Neem de pitch voor het Militair Museum. Binnen een dag lagen de schetsen er. Het hele team ging ervoor. Dan wordt er – met pizza erbij – samen gebouwd aan het concept. Dat kan alleen als je geen grote ego’s hebt binnen het team. En het werkt: het museum is nu onze klant.”

Hoe staat het met jullie eigen branding? Wordt die goed onderhouden?
Wouter: “Vorig jaar hebben we de viering van het nieuwe decennium ingeluid met de verhuizing naar de creatieve hotspot Werkspoor Kathedraal in Utrecht. En we hebben onszelf getrakteerd op een nieuwe website en inderdaad een update van de branding: het Today is Bright-concept. Met bright benadrukken we ons optimistische en open karakter én dat we tegelijk intelligent op de inhoud te zijn. Want branding vraagt meer dan ooit naast creatieve ook strategische kwaliteiten, waarbij het bureau als trendwatcher voorop in de tijd moet lopen. Dit geldt zeker voor onze klanten, die vaak in een complex speelveld zitten en werken op het snijvlak van innovatie en maatschappelijke uitdagingen.”

Wat zijn de volgende mijlpalen?
Robbert: “Zoals met die jongensdroom uit Den Bosch is het de vraag hoever je vooruit kunt kijken. Als ik zie wat voor mooie stappen we de laatste jaren hebben gemaakt, kijk ik met heel veel plezier uit naar de komende jaren. Het is onze ambitie door te blijven groeien, next level te gaan. Nog beter in ons vak en werk worden en voor nog meer mooie en internationale namen werken.”

Bob: “We kijken naar onze eigen processen en aanbod. Willen de basiswerkwijze meer standaard inrichten, zodat er nog meer ruimte voor creativiteit vrijkomt. Zo werken we bijvoorbeeld aan een eigen formats en webontwikkelprocessen. Daarnaast past bij onze propositie ook dat we meer gaan doen met branded content. Zodat we echt de complete branding bieden.”

Mooiste herinnering aan de afgelopen 10 jaar?
Robbert: “Zoveel mooie momenten zijn er om op te noemen. Maar onze eigen producties kenmerken het bureau, zoals ‘Expeditie China’, Het Vulkanenboek, waar we vulkaanas van de uitgebarsten IJslandse vulkaan in hadden verwerkt. En ons inktvisseninktproject: boekjes volledig gedrukt met inktvisinkt wat we zelf in Scheveningen uit inktvissen hebben gehaald. Door die projecten realiseerden we ons weer wat je teweeg brengt met een goed creatief concept.”

Bob: “Met het hele team in de trein naar Berlijn om onze eerste Red Dot op te halen. Dat was echt een mijlpaal. Een weekend vol feest, afgesloten met trots. Iconisch in de ontwikkeling en ambities van Today én in ons collectief teamgeheugen ☺.”

Wouter: “Ja, en kunnen we daar gelijk onze eerste ADCN bij doen? Die gewonnen prijzen en hoge plekken in de jaarlijkse bureaurankings laten zien dat we gezien en erkend worden.”

Robbert: “Die prijzen willen we blijven winnen! Dat moet onderdeel zijn van de mooie reis vol ontdekkingen die we samen met ons team blijven maken.”

 

 

Bekijk de 10 jaar video