Crossmediale campagne

Tram 22 komt eraan

Tram 22 campagnebeeld - Today

De opdracht

In 2019 introduceerde Utrecht een nieuwe tramdienst: tram 22. Om dit aan te kondigen en de omwonenden en betrokkenen te attenderen op de testritten, vroegen Provincie Utrecht en de Projectorganisatie Uithoflijn aan Today om een lokaal gerichte crossmediale campagne te ontwikkelen.

Wat hebben wij gedaan?
  • Design
    Concept, visual design, fotografie, film, productie
  • Activatie
    Campagne, fotografie, online bannering, social activatie, print
Tram 22 logo - Today

Ludieke acties van de ‘trambassadeur’

Today gaf tramlijn 22 een eigen gezicht: een ‘trambassadeur’. Met ludieke acties attendeerde zij mensen een half jaar lang op de komst van de tram. Deze acties kwamen in beeld in diverse video’s op social media, van pre-rolls tot narrowcasting in trams en bussen en in een uitgebreide, online campagnefilm.

Resultaat: groot bereik

De campagne was een half jaar lang goed zichtbaar door heel Utrecht en had een groot bereik. Hij werd opgepikt door reguliere media (waaronder RTV Utrecht en AD) en – met dan aan de spotters – ook op social media. In totaal bereikte de online campagne via Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en Google display gericht 2.232.000 mensen in en om Utrecht.

Tram 22 campagnebeeld - Today
Tram 22 campagnebeeld - Today
Tram 22 Campagnebeeld - Today

Opvallende trams en bussen

Om de zichtbaarheid te vergroten zijn alle trams (21 stuks) en bussen (17 stuks) op het traject bestickerd met de campagne uitingen. De verrassing bij reizigers was groot, toen ze voor het eerst de bestickerde voertuigen zagen langsrijden. In mei en juni 2019 stapten 588.000 mensen aan boord van buslijn 12. Die hebben allemaal de kernboodschap langs zien komen.

Tram 22 bestickerde tram - Today
Tram 22 - Today

Campagnewebsite

Today ontwikkelde ook de bijbehorende website. Hierop werd verdiepende uitleg gegeven over de trams, testritten en veiligheid. De website tram22.nl is in mei en juni 2019 door meer dan 18 duizend mensen bezocht en dagelijks keken 300 tot 500 mensen op de site. Bezoekers bleven lang hangen: gemiddeld zo’n 8,5 minuten.

Tram 22 tablet - Today
Tram 22 iphone - Today
Tram 22 iphone - Today
Tram 22 iphone - Today
0 gemeten bereik van online campagne
0 trams en bussen bestickerd in Utrecht