Merkverhaal, identiteit & webdesign

Een merk naar woonwens

De opdracht

Qoqon is een jong merk met een lange geschiedenis. Drie familiebedrijven (DSG, Bouwcenter De Zeeuw en Bouwcenter Filippo) bundelden hun krachten. De experts richten zich met Qoqon op het vervullen van woonwensen, met eigentijdse badkamers, keukens en studio’s. Today zette het nieuwe merk op de kaart.

Wat hebben wij gedaan?
  • Strategie
    Merkverhaal, tone of voice, campagneconcept
  • Design
    Identiteit, fotografie, webdesign, video, brand manual
  • Activatie
    Online & offline campagne middelen

Woongeluk onder woorden

Er zijn weinig dingen die een mens zo gelukkig maken als een eigen huis, zeker als dat helemaal is afgestemd op persoonlijke woonwensen. Qoqon laat woonwensen in vervulling gaan. Daarom hebben we ervoor gekozen om in de communicatie van Qoqon herkenbare momenten van woongeluk centraal te zetten, zonder het specifieke eindproduct te benoemen. Zo kwamen we op de merkbelofte als: “jouw badritueel begint in onze studio”.

Alles in de Q

Qoqon belooft de perfecte klantreis, waarin woonwensen centraal staan. Een mooi uitgangspunt en de basis voor het logo van Qoqon, waar Today een onderscheidend woordmerk van maakte. In de herkenbare ‘Q’ van Qoqon komen de letter Q, een vergrootglas (voor de zoektocht) en een huis (voor de woonbeleving) samen. Hierdoor ontstaat een abstracte visualisatie van een huis en een vergrootglas.

Flexibele identiteit

De merkbelofte vormt het uitgangspunt voor de merkidentiteit en haakt in op het verwezenlijken van woonwensen. De aanpasbaarheid van technieken en texturen aan elke ruimte, badkamer of keuken komen samen in een adaptieve identiteit. Een flexibel merk dat zich verplaatst in de momenten van woongeluk, waarbij de eindgebruiker zichzelf herkent en centraal staat.

Alsof je thuis bent 

Fotografie is een essentieel onderdeel binnen het communicatieconcept van Qoqon. Het inspireert en laat zien wat er mogelijk is. We fotografeerden in de showroom en op locatie eigen beelden met focus op woonbeleving.

Maak kennis met 

Qoqon heeft vijf showrooms in Nederland. Today hielp met de vormgeving van de branding, signing en instore communicatiematerialen. Maak kennis met een gloednieuwe keuken of badkamer

Online merkbeleving 

Of klanten nu een gloednieuwe keuken, nieuwe tegels of een nieuwe kraan zoeken: ze vinden het op de website van Qoqon. Today hielp Qoqon met de structuur, UX design, vormgeving en invulling van die website. Met veel ruimte voor beleving en inspiratie, waaronder video en slimme applicaties zoals een woonconfigurator.

Monique Vorst‑Winters | Concept Lead/Business Developer Qoqon

"Today sloeg direct de spijker op zijn kop met hun ontwerp voor ons logo en bijbehorende huisstijl handboek elementen. Doordat onze input en feedback telkens zeer goed en efficiënt werd opgepakt hebben we snelle stappen kunnen zetten en onze ambitieuze deadline gehaald. We zijn erg tevreden over het resultaat, inclusief doorontwikkeling naar verschillende online en offline middelen waaronder onze nieuwe website."